Added: info
This commit is contained in:
@@ -3,46 +3,50 @@ title: "Langdurige bewoning"
|
||||
date: 2025-12-07
|
||||
icon: "fas fa-home"
|
||||
description: "De mantelzorgbehoefte bij langdurige bewoning van een mantelzorgwoning."
|
||||
feedback: true
|
||||
weight: 4
|
||||
---
|
||||
|
||||
De standaardregel voor een mantelzorgwoning is dat de tijdelijke constructie moet worden verwijderd of aangepast zodra de zorgrelatie eindigt. Dit principe staat echter onder druk bij situaties waarin de zorgbehoefte op jonge leeftijd ontstaat en langdurig aanhoudt. Voor deze gevallen is het cruciaal om **vooraf** een toekomstbestendige juridische route te kiezen.
|
||||
|
||||
## De uitdaging van de 'Tijdelijkheid'
|
||||
## De uitdaging van de 'tijdelijkheid'
|
||||
|
||||
Het Besluit Omgevingsrecht (Bor) [^1] behandelt de mantelzorgwoning als een bijbehorend bouwwerk met een tijdelijke uitzonderingspositie. Dit leidt tot een conflict in situaties van langdurige en chronische ziekte bij jongeren:
|
||||
Onder de **Omgevingswet** wordt een mantelzorgwoning behandeld als een **bijbehorend bouwwerk** met een **tijdelijk toegestane woonfunctie**, zolang de mantelzorgsituatie aantoonbaar aanwezig is [^1]. Dit leidt tot een conflict in situaties van langdurige en chronische zorg bij jongeren:
|
||||
|
||||
* **Conflict:** De zorgbehoefte is permanent, maar de wettelijke status van de woning is dat deze slechts 'tijdelijk' is.
|
||||
* **Gevolg:** Bij het overlijden of verhuizen van de mantelzorger (bijvoorbeeld ouders), moet de woning formeel worden aangepast of verwijderd. Dit is juridisch risicovol en financieel onwenselijk.
|
||||
* **Conflict:** De zorgbehoefte is permanent, maar de wettelijke status van de woning blijft ‘tijdelijk’.
|
||||
* **Gevolg:** Bij het overlijden of verhuizen van de mantelzorger (bijvoorbeeld ouders) moet de woning formeel worden aangepast of verwijderd. Dit is juridisch risicovol en financieel onwenselijk.
|
||||
|
||||
U kunt dit risico minimaliseren door bij de aanvraag te focussen op **duurzame oplossingen** en de inzet van lokale wetgeving.
|
||||
U kunt dit risico minimaliseren door bij de aanvraag te focussen op **duurzame oplossingen** en de inzet van lokale regels binnen het omgevingsplan.
|
||||
|
||||
## De Regulatie via het Omgevingsplan
|
||||
## De regulatie via het omgevingsplan
|
||||
|
||||
Als u zeker weet dat de woning tientallen jaren nodig zal zijn, is de meest robuuste juridische oplossing het aanvragen van een afwijkingsvergunning (de voormalige 'kruimelgevallenregeling' of een reguliere vergunning).
|
||||
Wanneer duidelijk is dat de woning voor tientallen jaren noodzakelijk zal zijn, is de meest robuuste juridische route het aanvragen van een **afwijkingsvergunning** (voorheen de ‘kruimelgevallenregeling’) of een **wijziging van het omgevingsplan**.
|
||||
|
||||
* **Bestemmingswijziging:** U kunt bij de gemeente vragen om een **wijziging van het omgevingsplan** voor uw perceel, specifiek voor het bouwen van een tweede (permanente) woning ten behoeve van een zorgrelatie.
|
||||
* **Voordeel:** De woning krijgt een **permanente status**, waardoor deze na beëindiging van de mantelzorg door de zorgvrager zelf mag blijven worden bewoond (mits dit past binnen de afspraken in het omgevingsplan).
|
||||
* **Nadeel:** Deze procedure is lang en kostbaar en is in strijd met het basisprincipe dat slechts één hoofdwoning per perceel is toegestaan. De gemeente zal hier niet snel mee instemmen.
|
||||
* **Bestemmingswijziging:** U kunt de gemeente verzoeken het **omgevingsplan aan te passen**, zodat een tweede (permanente) woning specifiek voor de zorgrelatie wordt toegestaan.
|
||||
* **Voordeel:** De woning kan een **permanente status** krijgen, waardoor deze na beëindiging van de zorgrelatie door de zorgvrager zelf bewoond mag blijven worden (mits passend binnen nieuwe planregels).
|
||||
* **Nadeel:** Het traject is lang, kostbaar en druist in tegen het basisprincipe dat een perceel doorgaans één hoofdwoning kent. Gemeenten zijn daarom terughoudend.
|
||||
|
||||
## De 'Duurzame Mantelzorgwoning'
|
||||
## De duurzame mantelzorgwoning
|
||||
|
||||
Een andere benadering is om de woning zo te ontwerpen dat deze **eenvoudig kan worden teruggebracht** tot een bijgebouw zodra de mantelzorgrelatie eindigt, terwijl de zorgvrager (zo lang mogelijk) in de hoofdwoning blijft.
|
||||
Een alternatieve benadering is de ontwerpkeuze voor een woning die **eenvoudig kan worden teruggebracht tot een bijgebouw** zodra de mantelzorgrelatie eindigt, terwijl de zorgvrager (bij voorkeur) in de hoofdwoning blijft wonen.
|
||||
|
||||
* **Vastgoedwaarde:** Hoewel de woning juridisch tijdelijk is, is het raadzaam deze te bouwen als een **hoogwaardig, duurzaam bouwwerk** met een lange levensduur. Dit behoudt de vastgoedwaarde als bijgebouw.
|
||||
* **Permanente Aanpassingen:** Investeer in bouwkundige aanpassingen (zoals bredere deuren, hellingbanen) die ook later nuttig zijn als het gebouw als werkruimte of gastenverblijf wordt gebruikt.
|
||||
* **Vastgoedwaarde:** Hoewel de woning juridisch tijdelijk is, is het verstandig deze te bouwen als een **duurzaam en kwalitatief hoogwaardig bouwwerk**. Dit behoudt waarde als bijgebouw.
|
||||
* **Permanente aanpassingen:** Bouwkundige aanpassingen (zoals bredere deuren of hellingbanen) blijven ook na de mantelzorgsituatie nuttig voor ander gebruik, zoals een atelier of gastenverblijf.
|
||||
|
||||
## Belangrijke fiscale en financiële aandachtspunten
|
||||
|
||||
Bij langdurige bewoning treden complexe fiscale vragen op:
|
||||
Bij langdurige bewoning spelen diverse complexe fiscale vragen:
|
||||
|
||||
* **Ouder-Kind Relatie:** Als de ouders eigenaar zijn van de grond en de woning, is de bewoner (het zorgbehoevende kind) formeel huurder of gebruiker. Dit heeft gevolgen voor **huurtoeslag** of de fiscale behandeling van de woning [^2].
|
||||
* **Hypotheek/Financiering:** Een hypotheekverstrekker kijkt kritisch naar de 'tijdelijke' status en het ontbreken van een permanente woonbestemming, wat de financiering kan bemoeilijken.
|
||||
* **Ouder-kindrelatie:** Wanneer ouders eigenaar zijn van grond en woning, is de bewoner (het zorgbehoevende kind) formeel huurder of gebruiker. Dit kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld **huurtoeslag** en de fiscale kwalificatie van het bouwwerk [^2].
|
||||
* **Hypotheek en financiering:** Een hypotheekverstrekker beoordeelt kritisch de ‘tijdelijke’ bestemming van de woning. De afwezigheid van een permanente woonbestemming maakt financiering lastiger.
|
||||
|
||||
Bij deze langlopende situaties wordt **dringend fiscaal en juridisch advies** [^3] aangeraden om latere problemen te voorkomen.
|
||||
In dit soort langlopende situaties wordt **dringend fiscaal en juridisch advies** aanbevolen [^3] om toekomstige problemen te voorkomen.
|
||||
|
||||
[^1]: [Link](https://wetten.overheid.nl/BWBR0027464) **Besluit Omgevingsrecht (Bor)**
|
||||
[^1]: [Link](https://iplo.nl/thema/toepassing-regels-praktijk/mantelzorgwoning/mantelzorgwoning-omgevingswet/) - **Informatiepunt Leefomgeving (IPLO)**
|
||||
*Toepassing van de Omgevingswet voor mantelzorgwoningen*
|
||||
|
||||
[^2]: [Link](https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/broodteksten/mantelzorgwoning) **Belastingdienst – Mantelzorgwoning en belasting**
|
||||
[^2]: [Link](https://kennisgroepen.belastingdienst.nl/publicaties/kg051202316-gevolgen-mantelzorgwoning-voor-de-eigenwoningregeling-en-box-3/) - **Belastingdienst**
|
||||
*Fiscale gevolgen van een mantelzorgwoning*
|
||||
|
||||
[^3]: [Link](https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/vraag-en-antwoord/bouwregels-mantelzorgwoning) **Rijksoverheid – Bouwregels mantelzorgwoning**
|
||||
[^3]: [Link](https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/wonen/woningaanpassingen) - **Regelhulp (Ministerie van VWS)**
|
||||
*Woningaanpassingen en zorgondersteuning*
|
||||
|
||||
Reference in New Issue
Block a user